Sylabus předmětu:

ZOOLOGIE SYSTEMATICKÁ  1    

 

Obor studia:   Přírodovědná studia 

Ročník, semestr:       2. nebo 3. ročník, zimní semestr 2009-2010           

Rozsah výuky:           2 hod. přednášek, 2 hod. cvičení týdně      

Způsob ukončení:      zápočet, zkouška kombinovaná 

Přednášky:     doc. RNDr. M. Mergl, CSc.

Cvičení:          Mgr. Michaela Dolenská

 

OBSAH PŘEDMĚTU:

Principy klasifikace živočichů

Základy taxonomie a moderní systémy, symetrie, cefalizace, vývoj coelomu

Systematický přehled skupin bezobratlých

1. skupina protozoí: stavba těla jednobuněčných organizmů, problémy klasifikace protozoí, kmeny Sarcomastigophora, Labyrinthomorpha, Apicomplexa, Ascetospora, Myxozoa, Microspora, Ciliophora, organely, rozmnožování, výskyt, přehled významných zástupců, význam.

2. výchozí skupiny mnohobuněčných: kmeny Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Mesozoa, Platyhelminthes, typy buněk, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců. Problematika nových kmenů.

3. skupina červovitých živočichů: kmeny Nemertea, Gnathostomula, Gastrotricha, Nematoda, Nematomorpha, Kinorhyncha, Loricifera, Priapula, Rotifera, Entoprocta Acanthocephala, Sipuncula, Echiura, Pogonophora, Annelida, vztahy mezi kmeny, stavba těla, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců.

4. skupina měkkýšů: kmen Mollusca, charakteristické znaky kmene, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců.

5. členovci a příbuzné skupiny: kmeny Tardigrada, Onychophora, Chelicerata,  Crustacea, Hexapoda, vztahy mezi kmeny a společné rysy členovců, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců.

6. skupina lofoforátů:  kmeny Phorona, Bryozoa, Brachiopoda,  společné znaky kmenů, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců.

7. skupina druhoústých: kmeny Echinodermata, Chaetognatha, Hemichordata, orgánové soustavy, rozmnožování, výskyt a význam, přehled významných zástupců.

Fylogeneze bezobratlých

Nástin evoluce a fylogenetické příbuznosti kmenů bezobratlých.

 

OBSAH CVIČENÍ

Praktická cvičení jsou zaměřena na stavbu těla, včetně pitev a demonstrace zástupců modelových skupin. Program: prvoci (1-3 cv.), houby, žahavci (4), ploštěnci (5), vířníci, hlístice (6), měkkýši (7), kroužkovci (8), klepítkatci (9), korýši (10), hmyz (11-12), ostnokožci, mechovky (13), poznávačka a zápočtový test (13-14).

 

LITERATURA:

Buchar, J. a kol.: Práce ze zoologie. –  SPN. Praha 1983.

Buchar, J.: Stručný přehled zoologie bezobratlých. – SPN. Praha 1992.

Buchar, J. a kol.: Klíč k určování bezobratlých. –  Scientia. Praha 1995.

Hanzák, J. a kol.: Světem zvířat, 5. díl. –  Albatros. Praha 1973.

Hausmann, K., Hülsmann, N.: Protozoologie. – Academia. Praha 2003.

Komárek, J.: Zoologie bezobratlých. –  Přírod. vyd. Praha, 1952.

Kunst, M. – Zpěvák, J.: Atlas bezobratlých. –  SPN. Praha, 1978.

Krejča, J. et al.: Velká kniha živočichů. – Priroda. Bratislava. 2001.

Macek, J.: Svět zvířat XI. Bezobratlí (2). –  Albatros. 2001.

Motyčka, V. – Roller, Z.: Svět zvířat X. Bezobratlí (1). –   Albatros. 2001.

Rosypal, S. a kol.: Fylogeneze, systém a biologie organismů. –  SPN. Praha 1992.

Rosypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. – Scientia. Praha 2003.

Ryšavý, B. a kol.: Základy parazitologie. –  SPN. Praha 1988.

 

Podmínky získání zápočtu

·        Vypracování protokolů ze všech cvičení v odpovídající kvalitě. Protokoly se vybírají na konci jednotlivých cvičení!

·        Splnění poznávačky (druhy dle seznamu), poznávačka  se  koná (podlem zájmu) v předposledním i/nebo posledním zápočtovém týdnu, případně dříve  či až v průběhu zkouškového období (budou vypsány maximálně další 2 termíny, nejpozději do konce ledna). Maximální počet jsou tři pokusy na splnění poznávačky. Splnění poznávačky je 2/3, tj. 66% (tj. česká a odborná terminologie).

·        Zápočtový test z praktických cvičení v zápočtovém týdnu.

Podmínky zkoušky

·        Zkouška neobsahuje praktickou část. Součástí zkoušky jsou 2 otázky (jedna zaměřená obecně, druhá systematicky) s možností písemné přípravy.